Algemene Voorwaarden 2018 Kraamzorg van Bo Geboortezorg

ARTIKEL1-DEFINITIES

 

Indezevoorwaardenwordtverstaanonder:

Cliënte:                                     de natuurlijke persoon die kraamzorg afneemt bij een kraamzorgaanbieder.Hieronderwordtvoordebevalling de zwangere en na de bevalling de kraamvrouw verstaan.

Kraamzorgaanbieder:                  (rechts)persoondiekraamzorgverleent,gefinancierdop

grond van Zorgverzekeringswet (Zvw) al dan niet in combinatiemetparticuliergefinancierdekraamzorgen/of aanvullende diensten.

Verloskundige:                           een zelfstandig medisch beroepsbeoefenaar, die de zwangere vrouw en haar partner gedurende de zwangerschapendebevallingbegeleidtenregelmatig contact heeft met de vrouw. Ook wordt hieronder de verloskundig actieve huisarts verstaan.

Kraamverzorgende:                     De natuurlijke persoon die kraamzorg en partusassistentie geeft onder de medische verantwoordelijkheidvandeverloskundige.

Kraamzorg:                               Zorg,ondersteuning,instructieenvoorlichtingaande cliënte en de pasgeborene.

Minimalekraamzorg:                    Hetwettelijkminimumaantalurenkraamzorgexclusief

partusassistentievan24urenverdeeldoverachtdagen.

Indicatiestelling:                         DeindicatiestellingopbasisvanhetLandelijk Indicatieprotocol Kraamzorg (LIP).

LandelijkIndicatieprotocolKraamzorg(LIP):Protocolwaarinbeschrevenwordtwatkwalitatief

verantwoordekraamzorgisregeltdehoeveelheiduren kraamzorg die nodig is voor goede kraamzorg aan de cliënte en de pasgeborene.

Inschrijving:                              Verzoekvandecliënteaandekraamzorgaanbiederom kraamzorg te leveren.

Overeenkomst:                           Detussendecliënteendekraamzorgaanbiedergesloten overeenkomst met betrekking tot kraamzorg.

Intake:                                     Een persoonlijk of telefonisch gesprek tussen een vertegenwoordiger van de kraamzorgaanbieder en de cliënte voor de 34e week van de zwangerschap, waarin onder andere de aard en omvang van de te leveren kraamzorg en eventuele aanvullende kraamzorg en dienstenwordenvastgesteld.Watdezorgbehoeftesvan decliëntezijnenwatvan decliënteverwachtwordtom goede zorg te ontvangen.

Praktijkbegeleider:                      De natuurlijke persoon die een kraamverzorgende in opleidingofstagiairebegeleidtopdewerkplek/stageplek.

JGZ-overdracht:                         Overdrachtvangegevensuitdekraamperiodeover onder andere de cliënte, de pasgeborene, de gezinssituatie, de bevalling en het verloop van de kraamzorgperiode aan de jeugdgezondheidszorg.

Incident:                                   Ieder niet beoogd of onvoorzien voorval in het kraamzorgprocesmetdirectofoptermijnmerkbare gevolgen voor de cliënte en/of de pasgeborene.

Schriftelijk:                               Onderschriftelijkwordtookverstaandigitaalofpere- mail.

Elektronische weg:                      Hetoverbrengenofopslaanvangegevensviaeen website, internet of e-mail.

Geschillencommissie:                  DegeschillencommissieVerplegingVerzorgingen

Geboortezorg,vallendonderdeStichtingDe Geschillencommissie in Den Haag.

ARTIKEL2-TOEPASSELIJKHEID

  1. Dezealgemenevoorwaardenzijnvantoepassingopde
  2. Dezealgemenevoorwaardenbeschrijvenderechtenenplichtenvandezorgaanbieder en cliënte.
  3. Dezealgemenevoorwaardenlatendwingendrechtelijkebepalingen

ARTIKEL3-BEKENDMAKINGALGEMENEVOORWAARDE

  1. Dekraamzorgaanbiederoverhandigtdezealgemenevoorwaardenaandecliënte voorafgaandaanofbijdetotstandkomingvandeovereenkomstenlichtdezeop verzoek van de cliënte mondeling toe.
  2. Als de overeenkomst tot stand komt via de elektronische weg dan kunnen de algemenevoorwaardenviadeelektronischewegterbeschikkingwordengesteldop een dusdanige wijze dat ze opgeslagen kunnen worden zodat ze later toegankelijk zijn;
  3. Als de overeenkomst niet via de elektronische weg tot stand komt dan kunnen de algemenevoorwaardenookopvergelijkbarewijzeviadeelektronischewegworden verstrekt, echter alleen als de consument hier mee akkoord gaat.

ARTIKEL4-AFWIJKINGVANDEALGEMENEVOORWAARDE

De kraamzorgaanbieder kan niet afwijken van deze algemene voorwaarden, tenzij dat uitdrukkelijkisovereengekomenmetdecliënteendeafwijkingnietinhetnadeelisvande cliënte of de pasgeborene. Afwijkingen dienen schriftelijk te zijn overeengekomen.

ARTIKEL5-DUIDELIJKEINFORMATIE

  1. De kraamzorgaanbieder zorgt ervoor dat hij die informatie beschikbaar heeft (schriftelijkofopdewebsite)diehetvoordecliëntemogelijkmaakteengoede vergelijkingtemakenmetanderekraamzorgaanbieders,teneindeeenkeuzete kunnen maken.
  2. Indezeinformatievermeldtdekraamzorgaanbiederiniedergeval:
    1. datereenovereenkomsttotstandkomtophetmomentdatde kraamzorgaanbieder de inschrijving accepteert;
    2. datdecliëntetot14dagennadeacceptatiedoordekraamzorgaanbiederhet recht heeft de overeenkomst ongedaan te maken;
    3. eventuelevoorbehoudentenaanzienvanhetkunnenleverenvandeovereen te komen kraamzorg.
  3. De kraamzorgaanbieder zorgt ervoor dat de cliënte gedurende de looptijd van de overeenkomstvoldoendegeïnformeerdblijftovervoorhaarenvoordepasgeborene relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
  4. Dekraamzorgaanbiedergaatnaofdecliëntedeinformatiebegrepenheeft,alvorens een inschrijving te accepteren.

ARTIKEL6-DEOVEREENKOMST

  1. De schriftelijke of digitale inschrijving door de cliënte vormt het verzoek aan de kraamzorgaanbieder kraamzorg aan de cliënte te leveren. De kraamzorgaanbieder accepteert de inschrijvingschriftelijk of digitaalwaarmee de overeenkomst tot stand komt.Decliënteheefttot14dagennahetsluitenvandeovereenkomsthetrechtde overeenkomst (kosteloos) ongedaan te maken.
  2. Als de cliënte zich telefonisch inschrijft, stuurt de kraamzorgaanbieder daarna een door hem getekende overeenkomst in tweevoud naar de cliënte, met het verzoek een doorhaargetekendexemplaarterugtesturen.Inditgevalkomtdeovereenkomsttot stand na ondertekening door de cliënte.
  1. Alsdecliëntejonger isdan18jaardanmoetdecliëntedeovereenkomst, ondankshet feit dat zij vanaf de leeftijd van 16 jaar wettelijk een geneeskundige overeenkomst mag aangaan (WGBO), laten ondertekenen door een wettelijk vertegenwoordiger vanwege de financiële garantstelling tot 18 jaar.
  2. Deovereenkomstbevatiniedergeval:
    1. een verwijzing naar het LIP voor de aard en omvang van de kraamzorg. De aardenomvangvandekraamzorgwordttijdenshetintakegesprek(voorde 34e week van de zwangerschap) schriftelijk vastgesteld;
    2. alsinschrijvingheeftplaatsgevondenvóórde5emaandvandezwangerschap, een bepaling dat de geïndiceerde uren kraamzorg aan de hand van het LIP worden geleverd;
    3. als inschrijving heeft plaatsgevonden in of na de 5e maand van de zwangerschap,eenbepalingdatiniedergevaldeminimalekraamzorgwordt gegarandeerd;
    4. indien van toepassing een duidelijke omschrijving van de voorbehouden ten aanzienvanhetkunnenleverenvandeafgesprokenkraamzorgendegevolgen daarvan;
    5. dat afspraken over aanvullende kraamzorg en diensten tijdens de intake (zie artikel8)wordenbesprokenenschriftelijkwordenvastgelegdineenaddendum op de overeenkomst. Als dit voor cliënte kosten oplevert, dient er een specificatie van de kosten in dit addendum opgenomen te worden;
    6. eenbepalingdatcliënteeenwettelijkeeigenbijdrageverschuldigdisoverde geleverde uren kraamzorg. Er hoeft geen eigen bijdrage te worden betaald over de uren partusassistentie.;
    7. eenregelingbetreffendetoestemmingvoorgebruikvangegevensvande cliënte en de pasgeborene;

voorwettelijkverplichtemetingvanzorginhoudelijkekwaliteitsindicatorenen voorhetmetenvancliëntervaringenindezorgopVSVenorganisatieniveau; in het kader van de interne kwaliteitscyclus en interne kwaliteitsverbetering voor controles door zorgverzekeraars ter uitvoering van het contract met de kraamzorgaanbieder in overeenstemming met de geldende regels;

vooroverdrachtvangegevensaandejeugdgezondheidszorg;

  1. eeneventueleannuleringskostenregeling;
  2. eenbepalingdatwijzigingvandeovereenkomstalleenmogelijkisnaoverleg tussen kraamzorgaanbieder en cliënt en dat deze schriftelijk moet worden vastgelegd;
  3. eenverwijzingnaardezealgemenevoorwaardenendetoepasselijkheid

ARTIKEL7-AFWIJKINGVANDEOVEREENKOMST

  1. Afwijkingvandeovereengekomenkraamzorgurenkanalleeninonderlingoverlegtot stand komen en dient schriftelijk te worden vastgelegd. Afwijking van de wettelijk voorgeschreven minimale kraamzorg is niet mogelijk. Bij afwijking van de overeenkomst kan in overleg door beide partijen schriftelijk een genoegdoening afgesproken worden.
  2. Eeneigenbijdrageisdecliëntenaafwijkingvandeovereenkomstalleenverschuldigd over het werkelijk afgenomen aantal uren kraamzorg.

ARTIKEL8-DEINTAKE

  1. Bijdeintakewordtdeindicatiestellingvoorhetaantalurenkraamzorgmetdecliënte besproken. In dit gesprek wordt besproken:
    1. deprocedureterverkrijgingvaneen(her)indicatieconformhetLIP

endetoelichtingoverde(her)indicatieendeconsequentiesvanvoortijdige beëindiging van de kraamzorg door de cliënte;

  1. devaststellingvandeaardenomvangvandeteleverenkraamzorgaande hand van het LIP en de wensen van de cliënte;
  2. een beschrijving en eventuele vaststelling van de aanvullende kraamzorg (vergoeddoorzorgverzekeraarinaanvullendpakketofparticuliergefinancierd) en van de diensten waar de cliënte gebruik van kan maken en eventuele vaststelling daarvan wat volgens artikel 6 lid 4e wordt vastgelegd.
  1. Vooroftijdensdeintakebiedtdekraamzorgaanbiederdecliënteschriftelijke informatie aan over tenminste de volgende punten:
    1. deverantwoordelijkheidsverdelingtussenkraamverzorgendeenverloskundige;
    2. Hetbestaanvaneencliëntversievandezorgstandaard;
    3. sleutelbeheer;
    4. welkevoorzieningendecliëntemoettreffenomdekraamverzorgendeinstaat te stellen veilig te werken conform de regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden en hygiëne;
    5. hetgebruikvandeautovandecliënteen/ofpartnerdoorde kraamverzorgende;
    6. hetparkeerbeleid;
    7. hetprivacybeleid;
    8. hetmedicatiebeleid;
    9. deinformatieplichtaancliënteoverinzetvankraamverzorgendeninopleiding en toestemmingsplicht bij inzet stagiaires.
    10. deeventueleannuleringskostenregeling
    11. de consequenties van de Arbeidstijdenwet en de collectieve arbeidsovereenkomst(cao)voordeinzetvankraamverzorgenden
    12. schaderegeling:deregelingvoorvergoedingvanschade,veroorzaaktdoorde medewerker van de kraamzorgaanbieder
  2. Deinhetintakegesprekgemaakteafsprakenwordenschriftelijkvastgelegd(zieartikel 6 lid 4 onder e).

ARTIKEL9-HETKRAAMZORGPLAN

  1. De kraamverzorgende stelt schriftelijk op basis van de indicatiestelling uit het LandelijkIndicatieprotocol(LIP)eninsamenspraakmetdecliënteeenkraamzorgplan op bij aanvang van de kraamzorg.
  2. Inhetkraamzorgplanwordendedoelenenafsprakenvastgelegdenafgestemdopde wensen, gewoontes en omstandigheden van de cliënte en de pasgeborene.
  3. Inhetkraamzorgplanwordtvoortsiniedergevalvastgelegd:

-welkegezinsledenofanderemantelzorgbijdekraamzorgverleningworden betrokken;

-degemaakteafsprakenoverondersteuning,instructieenvoorlichtingteleverendoor de kraamverzorgende aan partner en/of andere gezinsleden.

-demomentenvanevaluatievanhetkraamzorgplan.

  1. Als de kraamverzorgende de overeengekomen kraamzorg niet conform het kraamzorgplan kan verlenen, stelt de kraamverzorgende/kraamzorgaanbieder de cliënte daarvan meteen in kennis. Als de cliënte de overeengekomen kraamzorg niet conform het kraamzorgplan kan/wil ontvangen, stelt de cliënte de kraamverzorgende en buiten de werktijden van de kraamverzorgende de kraamzorgaanbieder daarvan meteeninkennis.Inoverlegensamenspraakmetdecliëntewordthetkraamzorgplan door de kraamverzorgende vervolgens bijgesteld.
  2. Hetkraamzorgplanisonderdeelvanhetgeboortezorgplandatdecoördinerend zorgverlener samen met de zwanger heeft opgesteld.

ARTIKEL10-ALGEMEEN

  1. Voordeindithoofdstuk bedoeldegegevensgeldtonverkortwatisbepaaldindeWet bescherming persoonsgegevens (vanaf 25 mei 2018: Algemene verordening gegevensbescherming).
  1. Voorzoverdeindithoofdstukbedoeldegegevensvallenonderdeartikelen7:446– 7:468 van het Burgerlijk Wetboek, geldt onverkort wat daar is bepaald.

ARTIKEL11-BEWARENVANGEGEVENS

  1. De kraamzorgaanbieder dient gegevens over de cliënte en de pasgeborene te bewaren. Deze gegevens zijn vastgelegd in de overeenkomst, het LIP-formulier, de JGZ-overdracht,deurenregistratieeneenweergavevanderegistratie,interpretatie en te nemen acties bijde cliënte en/of de pasgeborene ten behoeve van signalering van gezondheidsproblemen.
  2. Bij beëindiging van de overeenkomst bewaart de kraamzorgaanbieder bovenstaande gegevensenblijvendezegegevensterbeschikkingvanzoweldekraamzorgaanbieder als de cliënte. De cliënte krijgt een kopie als zij dat wil. Voor de gegevens bedoeld in artikel 7:454 van het Burgerlijk Wetboek gelden de daar bepaalde bewaartermijn en de rechten van de cliënte en ten aanzien van correctie en vernietiging. Voor andere gegevens geldt de norm genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens.

ARTIKEL12-GEGEVENSVERSTREKKINGENVERLENINGVANINZAGEDOORDE KRAAMZORGAANBIEDER AAN DERDEN

  1. De kraamzorgaanbieder verstrekt zonder de schriftelijke toestemming van de cliënte geen(inzagein)gegevensoverdecliënteendepasgeboreneaanderden,behalveter voldoening aan een wettelijke verplichting of naleving van de meldcode kindermishandelingindientoestemmingnietgevraagdkanwordenvanwegeveiligheid kind/gezin.
  2. Onderderdenalsbedoeldinheteerstelidwordennietverstaandeverloskundigeen diegenedienamensen/ofinopdrachtvandekraamzorgaanbiederbetrokkenzijnbij de levering van de kraamzorg, voor zover de verstrekking van (inzage in) gegevens noodzakelijk is voor de door dezen te verrichten werkzaamheden.
  3. Na overlijden van de cliënte en/of de pasgeborene geeft de kraamzorgaanbieder desgevraagd inzage in de door de kraamzorgaanbieder bewaarde gegevens aan de nabestaandenvoorzoverdecliëntedaarvoorschriftelijktoestemmingheeftgegeven of toestemming mag worden verondersteld.
  4. De kraamverzorgende en degenen die namens en/of in opdracht van de kraamzorgaanbieder betrokken zijn bij de levering van de kraamzorg zijn gehouden aaneengeheimhoudingsplicht.Dekraamzorgaanbiedersteltdecliëntehiervanopde

ARTIKEL13-KRAAMZORG

  1. Dekraamzorgaanbiederlevertkraamzorgmetinachtnemingvan:
    1. de normen “verantwoorde kraamzorg” zoals die door representatieve organisatiesvaniniedergevalkraamzorgaanbiedersencliënteninoverlegmet de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn vastgesteld,
    2. dezorgstandaardzoalsdiedoorhetZorginstituutNederlandisvastgesteld en de zorg omschreven in het LIP.
  2. De kraamzorgaanbieder zorgt ervoor dat alle kraamverzorgenden die binnen de organisatievandekraamzorgaanbiederofinopdrachtvandekraamzorgaanbieder kraamzorg verlenen aan de cliënte:
    1. hiertoeteallentijdebevoegdenbekwaamzijn;
    2. ingeschrevenstaaninhetKwaliteitsregistervanhetKenniscentrumKraamzorg
    3. handelen overeenkomstig de voor de kraamverzorgende geldendeprofessionele standaarden waaronder de richtlijnen van de beroepsgroep en in iedergevalalseenredelijkbekwaamenredelijkhandelendberoepsbeoefenaar. Afwijking van de professionele standaard moet de kraamzorgverzorgende motiveren en aan de cliënte uitleggen. De kraamzorgverzorgende maakt aantekening van de afwijking en van de uitleg aan de cliënte in het
  1. Dekraamverzorgendeinopleidingmaguitsluitendkraamzorgverlenenonder supervisie van een praktijkbegeleider
  2. Dekraamzorgaanbiederzorgtvoorcontinuïteitvande

ARTIKEL14-VEILIGHEID

Dekraamzorgaanbiedermaaktgebruikvandeugdelijkmateriaaldatzijvoorde uitoefening van het beroep nodig heeft.

ARTIKEL15-AFSTEMMING(ÉÉNCLIËNTE–MEERZORGVERLENERS)

Alsde cliënteen/ofdepasgeborenetemakenheeftmettweeofmeer zorgverlenersdie namensofinopdrachtvandekraamzorgaanbiederbetrokkenzijnbijdeleveringvande kraamzorg zorgt de kraamzorgaanbieder ervoor dat:

  1. allebetrokkenzorgverlenerselkaarbijoverdrachtofviahetkraamzorgplaninformeren en indien nodig bevragen over relevante gegevens van de cliënte en/of de pasgeborene, waarbij de ervaringen van de cliënte worden meegenomen en de cliënte daarover wordt geïnformeerd;
  2. detakenenverantwoordelijkhedenronddekraamzorgverleningaandecliënteen/of de pasgeborene tussen de betrokken zorgverleners helder zijn afgebakend en afgestemd;
  3. allezorgverlenershetkraamzorgplanbijhoudenen

ARTIKEL16-INCIDENTEN

  1. Zospoedigmogelijknaeenincidentinformeertdekraamzorgaanbiederdecliënte over:
    1. deaardendeoorzaakvanhetincident;
    2. ofenwelkemaatregelenzijngenomenomsoortgelijkeincidentente
  2. Alseenincidentgevolgenheeftvoordegezondheidstoestandvandecliënteen/ofde pasgeborene, bespreekt de kraamverzorgende dit meteen met de verloskundige.
  3. De kraamverzorgende verleent adequate kraamzorg op instructie van de verloskundigeteneindedegevolgenvanhetincidentvoordecliënteen/ofde pasgeborene te beperken.
  4. Ingevaleenincidentdirectomingrijpenvraagt,handeltdekraamverzorgendedirect en meldt dit zo spoedig mogelijk aan de verloskundige.
  5. Dekraamzorgorganisatiezorgtvooradequatemeldingvanincidentenindedaarvoor vastgestelde registratiesystemen.

ARTIKEL17-ZORGVOORPERSOONLIJKEEIGENDOMMEN

De kraamzorgaanbieder zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid betrokkenzijnbijdekraamzorgvoordecliënteendepasgeborene,zorgvuldigomgaanmet hun eigendommen.

ARTIKEL18-VERPLICHTINGENVANDECLIENTE

  1. De cliënte legitimeert zich voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst ofgedurendedelooptijdvandeovereenkomstopverzoekvandekraamzorgaanbieder met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs.
  2. Decliëntegeeftdekraamzorgaanbieder,medenaaraanleidingvandiensvragen,naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst behoeft.
  3. De cliënte onthoudt zich van gedrag zoals agressie, discriminatie, (seksuele) intimidatieen/ofandergedragdatschadelijkisvoordegezondheidofhetwelzijnvan de kraamverzorgende en andere personen werkzaam bij of in opdracht van de kraamzorgaanbieder. De cliënte spant zich tevens in dat gezinsleden en bezoekers zich onthouden van bovenstaand gedrag.
  1. Decliënteverleentallenoodzakelijkemedewerkingomdekraamzorgaanbiederin staat te stellen kraamzorg conform de regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden en hygiëne te kunnen laten geven.
  2. Decliëntemoetkraamverzorgendeenanderepersonenwerkzaambijofinopdracht van de kraamzorgaanbieder de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het kraamzorgplan of in het kader van veiligheid.
  3. Zodra de cliënte kraamzorg en/of diensten ontvangt van een andere kraamzorgaanbieder,informeertzijdekraamzorgaanbiederdaarover.
  4. Decliëntemoetbijdekraamzorgaanbiederbinnen5dagennaafrondingvande kraamzorg schriftelijk melding maken van door haar geconstateerde schade.
  5. Decliëntewordtgeachtverzekerdtezijnvoorwettelijke

ARTIKEL19-BETALING

  1. Decliënteisdekraamzorgaanbiederdeovereengekomenprijsverschuldigdvoorde overeengekomenkraamzorgendienstenvoor zover dezenietopgrondvandeZvw dan wel rechtstreeks door de zorgverzekeraar zijn verschuldigd.
  2. Voor de overeengekomen kosten van aanvullende kraamzorg, eigen bijdrage en/of dienstenalsbedoeldinartikel6lid4ondereenfstuurtdekraamzorgaanbiedereen duidelijke en gespecificeerde factuur aan de cliënte.
  3. De kraamzorgaanbieder stuurt na het verstrijken van een betalingstermijn van 30 dageneenbetalingsherinneringengeeftdecliëntedegelegenheidbinnen14dagenna ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
  4. Alsnahetverstrijkenvandetweedebetalingstermijnnogsteedsnietis betaaldisde kraamzorgaanbiedergerechtigdwettelijkerenteenbuitengerechtelijkeincassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn.

ARTIKEL20-BEEINDIGINGVANDEOVEREENKOMST

  1. Deovereenkomsteindigt:
    1. dooropnamevandecliënteineenziekenhuisals dezenietbinnen10dagenna de bevalling uit het ziekenhuis terugkeert en de pasgeborene gedurende deze 10dagengeenkraamzorgnodigheeft,tenzijdecliënteaanvullendverzekerdis voor uitgestelde kraamzorg;
    2. door opname van de pasgeborene in een ziekenhuis als deze niet binnen 10 dagen na de bevalling uit het ziekenhuis terugkeert en de cliënte geen kraamzorgnodigheeftgedurendedeze10dagen,tenzijdecliënteaanvullend verzekerd is voor uitgestelde kraamzorg;
    3. bijwederzijdsgoedvindenwatschriftelijkwordtvastgelegd;
    4. dooroverlijdenvandecliëntealsdepasgeborenegeenkraamzorgnodigheeft;
    5. dooroverlijdenvandefoetusofpasgeborenealsdecliëntegeenkraamzorg nodig heeft;
    6. opbasisvanmedischegrondenbijdecliënte;
  2. Indiendecliëntedeovereenkomstandersdanopbasisvanbovenstaandeonderdelen eenzijdigopzegt,kandekraamzorgaanbiederannuleringskosteninrekeningbrengen.

ARTIKEL21-OPZEGGINGDOORDEKRAAMZORGAANBIEDER

Dekraamzorgaanbiederkandeovereenkomstuitsluitendschriftelijkopzeggenomgewichtige redenen mits is voldaan aan de volgende voorwaarden:

  1. dekraamzorgaanbiederheeftdegrondenwaaropdevoorgenomenopzeggingberust met de cliënte besproken;
  2. dekraamzorgaanbiederheeftmetdecliënteeenpassendalternatiefbesproken;
  3. dekraamzorgaanbiederheeftdecliëntegewezenopdemogelijkheideenklachtinte

ARTIKEL22-BEMIDDELINGSREGELING

  1. De zorgaanbieder hanteert een op de wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ)gebaseerdeenvoldoendebekendgemaakteregelingvoordeopvang,en afhandeling van klachten en behandelt de klacht overeenkomstig deze
  2. Onderdeel van de klachtenregeling is de door de WKKGZ bedoelde klachtenfunctionaris.Dezezorgto.a.vooropvangvandeklacht,kanbemiddelenen een oplossing voor de klacht aandragen. Deze klachtenfunctionaris werkt onafhankelijk van de directie / raad van bestuur / eigenaar van de zorgaanbieder. Naam en contactgegevens van deze functionaris staan in de boven bedoelde
  3. De klachtenregeling is makkelijk vindbaar geplaatst op de website van de zorgaanbieder.Indiengewenstontvangtdecliënthiervaneenpapierenversie.

ARTIKEL23-GESCHILLENREGELING

  1. Een geschil ontstaat als de procedure zoals omschreven in artikel 22 niet goed is gevolgd of niet heeft geleid tot het in voldoende mate wegnemen van de klacht of indienvandecliëntinredelijkheidnietmagwordenverwachtdeklachteerstbijde zorgaanbieder in te dienen.
  2. De cliënt en de zorgaanbieder kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissiezoalsgenoemdindeklachten-engeschillenregelingvande zorgaanbieder en die voldoet aan de wettelijke eisen.
  3. DegeschillenregelingvoldoetaandeeisenvandeWKKGZenisafgestemdmet vertegenwoordigende partijen van cliënten / consumenten.
  4. Degeschillencommissiebehandeltklachtenenclaimsenkaneenschadevergoeding toekennen van ten hoogste € 25.000.
  5. De geschillenregeling is makkelijk vindbaar geplaatst op de website van de zorgaanbieder.Indiengewenstontvangtdecliënthiervaneenpapierenversie.

ARTIKEL24-NAKOMINGSGARANTIE

Deze algemene voorwaarden kunnen slechts worden gewijzigd in overleg tussen Bo GeboortezorgenerzijdsendeConsumentenbond,deLOCZeggenschapindezorgende Patiëntenfederatie Nederlandanderzijds.